آموزش فتوشاپ -درس هشتم: آشنایی با ابزارها
jebril
شنبه 12 مرداد 1392برچسب:, :: 13:18 ::  نويسنده : hr ashouri


ابزارهای انتخاب- قسمت اول (ابزارهای Marquee)
 

 


◙ مطالب و تصاویر این مجموعه بر اساس Photoshop CS5 تنظیم شده است. 
◙ لینک دانلود PDF این درس در انتهای مطلب قرار گرفته است.
 



کاربرد کلی ابزراهای انتخاب: 

ابزارهای انتخاب به شما کمک می‌کنند که بخش‌هایی از تصویر را مشخص کرده و تغییرات موردنظر را فقط روی همان قسمت‌ها اعمال کنید (مثلاً تغییر دادن رنگ یک شیء یا جدا کردن یک ناحیه از تصویر). 
ابزارهای انتخاب، انتخاب را به چند حالت متفاوت انجام می‌دهند. بنابراین نوع ابزار معمولاً با توجه به تصویر موردنظر انتخاب می‌شود. 


انتخاب‌های هندسی (ابزارهای Marquee)     

انتخاب‌های آزادانه (ابزارهای Lasso)    

انتخاب بر مبنای لبه (ابزار Quick Selection)  

انتخاب بر مبنای رنگ (ابزار Magic Wand) 
 


در این بخش به نحوه استفاده از ابزارهای گروه اول یعنی ابزارهای Marquee و در بخش‌های بعدی به توضیح سایر ابزارهای انتخاب و نکات مربوط به آن‌ها خواهیم پرداخت.


ابزارهای Marquee 

 Rectangular Marquee Tool 
 Eliptical Marquee Tool 
 Single Row Marquee Tool 
Single Column Marquee Tool 



 کاربرد این چهار ابزار تا حد زیادی شبیه به هم است بنابراین به توضیح کاربرد هریک به صورت جداگانه نخواهیم پرداخت. 


◄ انتخاب بخشی از تصویر: برای انتخاب یک ناحیه کافیست ابزار مناسب را انتخاب کرده و سپس روی قسمت موردنظر از تصویر کلیک و درگ کنید تا انتخاب شود.






◄ انتخاب به شکل مربع و دایره: اگر مایل بودید ناحیه انتخابی به شکل یک مربع و یا یک دایره باشد باید با استفاده از دو ابزار اول یعنی Rrectangular Marquee Tool و Eliptical Marquee Tool در هنگام درگ کردن، کلید Shift را فشرده نگه دارید. توجه کنید که کلید Shift را بعد از رها کردن دکمه ماوس رها کنید.






◄ جابه‌جا کردن کادر یا محتویات انتخاب شده: برای جا‌به‌جا کردن کادر انتخاب کافیست درون فضای انتخاب کلیک کرده و کادر را به محل موردنظر منتقل کنید. با این کار فقط کادر جا‌به‌جا می‌شود و نه محتویات درون آن. ولی اگر خواستید محتویات قسمت انتخاب شده از تصویر را جا‌به‌جا کنید، باید کلید Ctrl را نگه داشته و سپس کادر را منتقل کنید. با مشاهده دو تصویر زیر تفاوت این دو عمل را متوجه خواهید شد.

 





◄ خارج شدن از حالت انتخاب: برای خارج شدن از حالت انتخاب از منوی Select گزینه Deselect را انتخاب کنید و یا اینکه در یک نقطه خارج از محدوده انتخاب شده، بر روی تصویر کلیک کنید. 





◄ اضافه کردن ناحیه جدید به نواحی انتخاب شده قبلی: برای افزودن یک ناحیه انتخاب جدید به نواحی انتخاب شده قبلی، باید کلید Shift را فشرده و سپس با کلیک و درگ قسمت جدید را انتخاب کنید. (هنگامی که این کار را انجام می‌دهید، یک علامت + در کنار نشانگر ماوس نمایان می‌شود.) با اینکار هر تعداد ناحیه انتخابی که مایل باشید می‌توانید ایجاد کنید.

 

اگر بخواهید نواحی جدید به شکل مربع یا دایره باشند باید ابتدا کلید Shift را فشرده، ناحیه موردنظر را انتخاب و بعد از آن بدون رها کردن دکمه ماوس، کلید Shift را رها کرده و دوباره بفشارید. (همانطور که قبل از این نیز گفته شد؛ در انتهای کار باید ابتدا دکمه ماوس و بعد از آن کلید Shift را رها کنید.)






◄ کاستن از نواحی انتخاب شده: برای کم کردن بخشی از ناحیه انتخاب شده کافیست پیش از کلیک و درگ، کلید Alt را نگه دارید و بعد از آن با کلیک و درگ، نواحی موردنظر را از حالت انتخاب خارج کنید (هنگام انجام این کار، علامت – در کنار نشانگر ماوس نمایان می‌شود). تصویر زیر را ببینید و با تصویر قبل مقایسه کنید.






◄ انتخاب نواحی مشترک با انتخاب‌های قبلی: اگر پیش از کلیک و درگ، کلید Alt و Shift را نگه دارید؛ با کلیک و درگ، قسمت‌های مشترک با نواحی انتخاب شده قبلی، انتخاب می‌شود (هنگام انجام این کار علامت × در کنار نشانگر ماوس نمایان می‌شود). 
به تصویر زیر توجه کنید. چند ناحیه انتخاب شده روی تصویر وجود دارد (تصویر یک)؛ با روش توضیح داده شده در این مرحله یک ناحیه را روی نواحی قبلی انتخاب کردیم (تصویر دو)؛ مشاهده می‌کنید که بخش‌های مشترک نواحی قبلی و ناحیه جدید به صورت انتخاب شده نمایش داده می‌شوند (تصویر سه).

  





◄ انتخاب بخشی از تصویر با توجه به یک نقطه مرکزی: اگر در هنگام کلیک و درگ کلید Alt را فشرده نگه دارید، انتخاب ناحیه با توجه به مرکز مورد نظر انجام می‌شود و می‌توان ناحیه انتخاب را نسبت به همان مرکز تغییر داد. 





◄ تغییر موقعیت کادر انتخاب شده در حین ایجاد آن: اگر در هنگام انتخاب متوجه شدید که نقطه شروع برای انتخاب را به طور مناسب انتخاب نکرده‌اید، می‌توانید هنگام درگ پیش از آن‌که دکمه ماوس را رها کنید با نگه داشتن کلید Space، کادر انتخاب را حرکت دهید. هنگامی که کلید Space را رها کنید می‌توانید به عمل درگ ادامه داده و کادر انتخاب را بزرگتر یا کوچکتر کنید. 





◄ تغییر اندازه کادر انتخاب شده بعد از رها کردن دکمه ماوس: اگر بعد از انتخاب بخش موردنظر مایل بودید سایز محیط انتخاب شده را با حفظ شکل تغییر دهید؛ از منوی Select گزینه Transform Selection را انتخاب کنید. سپس به کمک کادر ایجاد شده سایز محیط انتخابی را تغییر دهید و بعد از آن برای اینکه سایز موردنظر ثابت شود، کلید Enter را بفشارید. (در صورتی که از تغییر دادن اندازه منصرف شدید کلید Esc را بفشارید.)



درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان jebril و آدرس jebril.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 71
بازدید دیروز : 55
بازدید هفته : 2395
بازدید ماه : 5268
بازدید کل : 561530
تعداد مطالب : 194
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1